A szenzoros integrációs terápia (Ayres terápia)
Dr.Károlyfalvi Mária
Anna Jean Ayres kaliforniai agykutató és pszichológus 1972-ben jelentette meg módszerét: a Szenzoros integrációs terápiát.
A köztudatban Magyarországon, mint „Ayres Terápia” terjedt el. A ’90-es
évektől egyre több helyen (nevelési tanácsadók, gyermekrehabilitációs
központok, pszichiátriai ambulanciák) dolgoznak ezzel a módszerrel.
Ayres a tanulási zavarok kezelésére dolgozta ki a
terápiát, de jól használható – és használják is - a legkülönbözőbb gyermekkori
fejlődési problémákban (figyelemzavar, hyperaktivitás, motoros fejlődési zavar,
érzelmi zavarok, kötődési zavar, mutizmus, autizmus stb.)
A terápia elméleti hátterét az adja, hogy az
idegrendszer érettsége, integratív funkciói az egyensúlyi és más érzékszervi
ingerek adásával növelhető.
A kisgyermek 1-10 éves korában szereti és keresi az
olyan mozgásformákat, amelyek fokozott stimulálást jelentenek az egyensúlyi-
kisagyi rendszernek (pl. hinta, hintaló, forgó, bicikli, stb.), de még a csecsemő is legjobban ringatással nyugtatható
meg.
Tehát a fejlődéshez szükségesek ezek az ingerek,
amennyiben a fejlődés valamilyen ok miatt elakadt, ezek az ingerek nem jutnak
el a megfelelő agyi területekre.
A hiperaktív gyermek állandó mozgásban van, hogy
idegrendszere megkapja azokat az egyensúlyi mozgásos ingereket, amelyek
szükségesek a fejlődéshez. Tehát az egyik legkellemetlenebb tünetet
öngyógyításként is felfoghatjuk.
Az Ayres terápia pszichoterápiás beállítottságú. A
terápia során a mozgás kivitelezése a terapeuta számára annyiban fontos, hogy
megítélje, hogy a gyermek a változatos ingereket hogyan integrálja és hogyan
szervezi a válaszreakcióit.
A változatos érzékszervi és egyensúlyi ingerek
adásával normalizálódik az egyensúlyi rendszer, leépülnek a primitív reflexek,
a szemmozgások megfelelővé válnak, a test két oldalának integrációja jobban
szerveződik, az idegrendszer integritása fokozódik.
Ezenkívül a tapintási és egyensúlyi ingereknek
tudatszintet befolyásoló hatása van, a billegő-mozgó világ előhívhat korai traumákat,
fájdalomélményeket és lehetőség nyílik az újraszerveződésre.
A terápia eszköztára:
Vannak fontos, nélkülözhetetlen eszközök. Ugyanakkor
egyéni ötlet és kreativitás alapján bármeddig fejleszthető.
A teljesség igénye nélkül felsorolnám: a terápia kezdeti
szakaszára függőháló, lengő nyújtó, gyűrű, gumikötél hinta, óriáslabda, füles
labdák, henger, tér-hágcsó kötélből, fából, tornaszivacsok, (a későbbi
szakaszára) gördeszkák, lejtő, egylábú szék, rácsos billenő, taposó pedál,
doboz gólyaláb, függő-billenő hinta, parafa-lapok egyensúlyfejlesztéshez.,
rugós deszka, hullahopp karikák, gerenda, forgó-egyensúlyozó korong, spirál
ruhahengerek, zsámoly, kétlábú mászólétra, bordásfalak, nagyméretű tükör,
hegymászó kötelek karabinerrel, stb. használata jellemző.
Az eszközök egy része megtalálható játszótereken.
Napjainkban egyre több óvoda szerez be ilyen eszközöket, játszóházakban is
megtaláljuk ezeket. Használhatják a gyerekek tehát játékból is, ami fontos és
szükséges.
Pszichoterápiás keretek közt a terapeuta segítségével
az idegrendszer érettségének emelése mellet az egész személyiség fejlesztésére
sor kerülhet.
Az órák hangulata örömteli, az érdekes eszközök
felkeltik a gyerekek kíváncsiságát, a gyerekek holisztikus fejlesztése
játékosan, csaknem észrevétlenül történik.